tisdag 25 juni 2013

Pannlyft - inte bara en operation för äldre.


Jag är idag 22 år och var 17-18 år när jag började må dåligt över mina tungt hängande ögonlock. Det började med att jag la tepåsar på ögonen i hopp om att det skulle bli bättre. Det blev det såklart inte. Jag bestämde mig ganska snabbt för att jag skulle operera bort min överflödiga hud från ögonlocken.  

När jag väl bestämt mig började jag leta och söka efter den bästa kliniken. Jag var super noggrann med att det skulle vara en seriös och proffsig kirurg och jag var villig att betala mer för att få det. Tillslut efter mycket research kom jag fram till Victoriakliniken. Jag bokade min första konsultation hos Dr Charles Randquist och han såg snabbt att problemet främst inte låg i ögonlocken utan från mina tungt hängande ögonbryn.
Jag speglade mig och Dr Charles berättade att jag inte kommer få det resultat jag är ute efter om jag bara tar bort överflödig hud.
Vi kom överens om att jag skulle göra ett pannlyft samt övre ögonlocksoperation för att nå bästa resultat. Först tyckte jag att pannlyft lät som en väldigt stor och läskig operation. Vilket jag kan säga idag att det absolut inte är. Det blev såklart dyrare än om jag bara hade gjort ögonlocken men värt vartenda öre.
Jag är så otroligt nöjd tacksam och stolt över mig själv att jag gjorde detta. Jag lyssnade bara på mig själv och visste att jag skulle må bra om jag gjorde detta. 

Operationen gick hur bra som helst. Jag var tidigt på kliniken en tisdags morgon då operationen skulle äga rum. Det konstiga var att jag inte var speciellt nervös alls. Jag var i deras händer nu och det kändes tryggt. Jag hade bestämt mig för att göra det här nu.
När jag blivit ritad på fick jag ligga och vila på min tur i uppvakssalen med dropp och sjuksystrarna kollade till mig ofta.
Då var det min tur. Jag gick in i operationssalen och la mig på bordet och fick min narkos. Vaknade upp vad som kändes som 2 sekunder senare i uppvakssalen igen i min säng. Jag mådde ganska illa efter narkosen men inga direkta smärtor annars. Jag sov över en natt på kliniken. Självklart var det lite stelt och svullet första natten men fick en kylmask för ögonen så att jag kunde sova bra. Jag åkte hem redan på morgonen dagen efter och tog det väldigt lugnt de första dagarna. Dag 3 var jag som mest svullen sedan gick det väldigt snabbt. Allt läkte på bra, och jag kände mig mycket piggare. Efter 2 veckor var alla stygnen borta och jag kunde utan problem återgå till mitt jobb.

Idag 6 månader efter operationen har det hänt massor med mina ögon. Jag har fått tillbaka mina stora ögon som de såg ut innan det började hänga tungt. Jag kunde inte bli mer nöjd. Min livskvalité har gått från 5 till 10. Idag älskar jag att sminka mig vilket jag nästan aldrig gjorde förr. Jag tyckte inte det var någon idé då allt smink mest smetade ut sig.

Man behöver absolut inte vara 50+ för att göra en sån här operation. Det kan lika gärna vara genetiskt, som för min del.
Det var skönt att bli så seriöst bemött och verkligen tagen på allvar trots att jag var 22 år och ville göra en operation som kanske är vanligare bland äldre. Jag kände mig verkligen 100 % trygg med Dr Charles. Han förstod vad jag ville uppnå med den här operationen och det skulle han hjälpa mig med. Resultatet av mina ögon är otroligt naturligt och fint gjort. Jag är fortfarande jag och man skulle aldrig se att jag har opererat mig om man inte visste om det, samtidigt som det är en enormt stor skillnad.

/M.                                                    



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera inlägget: