måndag 21 oktober 2013

Min bröstoperation


Före-/efterbilder längst ner på sidan.


Ända sedan tonåren har jag haft komplex för mina outvecklade bröst. De stannade av i tillväxten och förblev platta. Jag dolde det genom vadderade BH:ar. Semester- och badperioder var värst. Letade alltid länge och väl efter en bikini som hade vadderade kupor och tillät inlägg utan att det blev alltför synligt.

I många år funderade jag på bröstoperation med det stannade alltid i tanken. Jag har aldrig gillat idén att ha ett främmande material inopererat i kroppen. Jag hade heller aldrig genomgått en operation eller fått narkos. Hur skulle resultatet bli? Vilka risker utsätter jag mig för? Tänk om jag inte blir nöjd? Är det värt det?

Jag och min man pratade om det på allvar och han var positiv till det hela. Påminde mig om att jag pratat om det redan när vi blev ett par för tio år sedan. Jag började aktivt leta efter information på nätet kring ingreppet, typer av implantat, olika tekniker och klinker. Min lista på tänkbara kliniker begränsade jag främst efter kriterierna:

  • närhet till min bostad
  • hur informativ sidan var
  • om det fanns bilder på utförda bröstförstoringar
  • hur bemötandet var vid den personliga kontakten

Valet stod till slut mellan två kliniker vilka jag ville kontakta. När jag pratat med Victoriakliniken kändes det helt rätt. Jag avbokade genast konsultationstiden på den andra kliniken och tänkte om inte Viktoriakliniken är rätt då kommer jag aldrig att utföra en bröstförstoring. Det är där eller ingenstans det sker. Och så glad jag blev efter min konsultation! Viktoriakliniken motsvarande alla mina förväntningar och gav mig svar på alla mina farhågor.


3D-bilder från vår Vectra-kamera

Jag fick träffa en trevlig sköterska och kirurg Dr Charles Randquist. Jag fick se 3D-bilder på förväntat resultat, hade samtal om olika typer och storlekar av implantat med Charles Randquist och bokade in en operationstid. Det fanns inget att tveka på. Viktoriakliniken ingav förtroende, kompetens, professionalism och yrkesstolthet. Jag kände att personkemin stämde på en gång och tvivlade inte en sekund på att jag skulle bli väl omhändertagen. Miljön är som en annan patient beskrev ”Spa-liknande” så ljus, vacker och rogivande. Allt detta bidrog till att  beslutet var lättare att ta än vad jag hade väntat mig.

Jag ville inte att det skulle vara någon markant förändring (med kläder på) utan att jag skulle slippa gömma min platta byst i vadderade BH:ar och slippa skämmas i naket tillstånd.

Resultatet är lika bra som jag förväntat mig! Det är en befrielse att slippa fundera på val av BH:ar och klädsel för att dölja min egen kropp, vilket jag insåg hade blivit ett handikapp för mig. Jag känner mig som mig själv, att jag fått den kropp jag önskat och att jag är mer proportionerlig.

Kvinnligheten har påverkats även om jag fortfarande anser att den är mer än ett par bröst, såväl naturliga som opererade.

Skulle jag rekommendera Viktoriakliniken till en vän?
Svaret är utan tvekan: JA!

/E.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera inlägget: