fredag 18 januari 2013

Mitt Bröstlyft

Före-/efterbilder längst ner på sidan.

För snart 2 år sedan genomgick jag en bröstlyftsoperation på Victoriakliniken.
Efter att i år ha mått dåligt och pendlat i vikt samt levt ohälsosamt på olika sätt i perioder, så hade mina bröst blivit hängiga. Detta fick mig att må mycket dåligt även om jag börjat må bättre på insidan. Var ledsen och trivdes inte alls med min kropp på grund av detta.

Tanken på att göra en operation, när den kom, verkade först overklig. Lite orealistisk till och med. Samt skrämmande. Jag hade aldrig opererat mig tidigare eller varit under narkos. Jag hade inga pengar att operera mig för heller, direkt. Dessutom tänkte jag på alla risker och allt som kunde gå fel. Hela idén verkade totalt verklighetsfrämmande. Att operera sig känns ju som en ganska stor sak att göra. Men tanken kom tillbaka tills den verkade mer och mer vettig. Något man faktiskt skulle kunna göra på riktigt. Kände mig ledsen och ville ej vara det resten av mitt liv. Så till slut beslutade jag mig helt enkelt för att operera mig.

Jag skaffade jobb och sparade pengar i ca 3 år. Kollade upp information om bröstlyft samt olika kliniker och kirurger, samt tänkte igenom vilket sorts resultat jag önskade uppnå. Jag hade inte riktigt råd att gå på massa konsultationer, så jag valde ut de kliniker och kirurger jag var mest intresserad av. Sen gick på två konsultationer varav den ena var hos Charles Randquist på Victoriakliniken.

Valde att operera mig hos Charles Randquist. Gick efter känsla, antar jag. Litade på hans kompetens helt enkelt. Under konsultationen tittade han på mina bröst och förklarade vad man kunde göra åt hängandet, ritade på dem för att visa, samt svarade på mina frågor. Jag bestämde mig ganska snabbt att göra operationen där. Sen fick jag träffa en sköterska/kvinnlig personal och vi satt ned i ett annat rum och gick igenom instruktioner och betalning. Det fanns operationstider ganska snart. Valde en som var ca 2 månader efter konsultationen. Ville ha lite tid på mig innan.

Att operera sig på Victoriakliniken var visserligen det dyraste alternativet. Men jag hade sparat och om någon kunde få fram det resultat jag hoppades på så var det mer än värt det. Man vill inte direkt chansa när det gäller ens kropp.

Tog taxi till Saltsjöbaden tidigt på operationsdagens morgon. Jag kände mig lugn. Kom dit, fick gå in ett rum med en massa sängar och andra patienter. Där fick jag byta om till morgonrock och lägga mig i en säng jag blivit tilldelad. Efter ett tag fick jag gå in till Charles Randquist som ritade på mina bröst och fotograferade dem ur olika vinklar. Efter det låg jag i sängen ett par timmar och väntade på min tur. Under tiden läste jag och vilade lite, samt fick tabletter av en sjuksköterska. 

Sen var det min tur in i operationssalen.  De som var där inne var trevliga. Kände mig fortfarande helt lugn. Låg ett tag på operationsbordet och fick narkos.

Sen minns jag inget fram tills att jag vakande upp i ”min” säng igen. Fick en smörgås (och nyponsoppa – om jag minns rätt). Hade inte ätit på flera timmar innan operationen så som man ska, så det var skönt att äta något igen.

Tittade ner på mina bröst samt speglade mig på toaletten. Tyckte de såg väldigt bra ut trots att de var svullna och inplastade i någon sorts plastfilm. Oerhörd skillnad! Kändes hemskt bra.

Var kvar ett par timmar till på grund av narkosen. Fick en operations-BH.   

Sen fick jag hjälp av en sköterska att ringa en taxi för hemfärd. Hon hjälpte mig även ned till den. Personalen var överlag väldigt vänlig och hjälpsam. Miljön därinne var också intressant. Bara hissen i sig var fascinerande, då den mer såg ut som ett rum med inredning än insidan av en hiss.

När jag kom hem åt jag lite och sov sen. På rygg.

Veckorna efter operationen var spännande. Kul att se den positiva förändringen av brösten. Det gjorde heller ej särskilt ont så det räckte med att ta Alvedon med jämna mellan rum.

Efter det var jag på ett par återbesök, tog bort inplastningen och kollade att det läkt bra. Hela läkeprocessen gick väldigt smidigt över huvud taget. Allt gick faktiskt väldigt smidigt och problemfritt. På det sista återbesöket togs nya bilder av brösten. Då fick jag också med mig en cd skiva med mina före och efter bilder. Vilket var kul.

Så här två år efter operationen är jag fortfarande jätte nöjd. Att operera mig var ett av de bästa besluten jag tagit.
Det gjorde stor skillnad i mitt liv, till det bättre!

2 kommentarer:

  1. Blev lite intresserad nu....men hur mycket kostar ett sådant här ingrepp?

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Priset varierar ganska mycket beroende på Dina personliga förutsättningar.
    Det bästa är att Du ringer och pratar med en av våra duktiga koordinatorer. Om Du sen är fortsatt intresserad får Du skicka in lite bilder, för att sedan boka in en konsultation. På telefon kan Du få ett ungefärligt pris, vid konsultationen får Du ett exakt pris.
    mvh

    Victoriakliniken
    08-53021000
    info@victoriakliniken.com

    SvaraRadera

Kommentera inlägget: